Wednesday, April 06, 2005

私のクリーニング屋さん。Mon Nettoyage

PICT0023
Here is the photo that Bambina took today. Do you know where it is? It is le nettoyage (if you are familiar with French, you know what it means), it is a dry-cleanig shop in Vevey.
Bambina goes to this nettoyage once a week and she enjoys going there. Why? Because the madame in the photo is always kind and gives Bambina a chance to talk in French as much as she can. The madame must be patient ....
Anyway, there are several nettoyage in Vevey, but Bambina goes this one since we moved to this town. The nettoyage locates across from the fire department, it is on Rue du Clos, in Vevey. The madame and Bambina seem always enjoy talking to each other even though Bambina's French is not good enough, yet. The madame also has an Italian husband, who came from Belgamo. Actually, Belgamo is the town where Manu grew up. The World is small, isn't it? However, the madame helps Bambina's French conversation as well as takes care our clothes. There are dry-cleaning shops in supermarkets, but if you want to enjoy local life, you better go to this nettoyage. Then you can see the smile! Merci madame!
今日は私がお世話になっているクリーニング屋さんのお話です。普段、洗濯物はお家で洗ってアイロンをかけますが、スーツだけはクリーニング屋さんにお願いしています。最近、スーパーの中に安い所が出来たのですが、私はこのクリーニング屋さんがお気に入りなので、変えずに通っています。なぜお気に入りなのか?それはまず、このマダムの人の良さですね。2ヶ月前、初めてお店に入った時のことです、マダムは笑顔でやさしく、そしてゆっくりとフランス語で説明をしてくれました。当初の私はフランス語よりイタリア語の方がまだ使い物になったので、単語をイタリア語で話すとマダムもイタリア語で答えてくれました。なんとも偶然なことに、マダムの旦那様もイタリア人で、彼女自身、イタリア語がOKだったのです。その旦那様もイタリアのベルガモ出身だそうで、うちのマヌが中学、高校を過ごした街です。最近では、フランス語の会話力を試す格好の場になっています。忙しい中、カタコトの私のフランス語に耳を傾けて、会話をしてくださります。今日も写真のお願いをすると快くOKをしてくれました。メルシーマダム!
場所ですが、VEVEY図書館の通り、Rue du Clos。消防署の斜め前です。

No comments: